نشست تخصصی شیوه نوین کمانچهنوازی و کارگاه اصول و مبانی کمانچه نوازی با سخنرانی استاد اردشیر کامکار برگزار شد
نشست تخصصی شیوه نوین کمانچهنوازی و کارگاه اصول و مبانی کمانچه نوازی با سخنرانی استاد اردشیر کامکار برگزار شد
پژوهشکدهی کردستانشناسی دانشگاه کردستان در سلسله نشستهای تخصصی خود برنامهای را با موضوع موسیقی تحت عنوان شیوه نوین کمانچهنوازی با سخنرانی استاد اردشیر کامکار در روز چهارشنبه 15 آبان 1402 در تالار فردوسی دانشکده علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه کردستان برگزار کرد.
مجموعهای از اجراهای زنده استاد اردشیر کامکار:
در آغاز برنامه دکتر مسعود بیننده مدیر گروه پژوهشی مطالعات تاریخ و فرهنگ پژوهشکدهی کردستانشناسی ضمن عرض خیر مقدم به میهمانان برنامه و سپاس از حضور استاد اردشیر کامکار، مقدمهای را در مورد ضرورت برنامههایی از این دست و همچنین پژوهشهای علمی در مورد موسیقی کردی بیان نمود. ایشان سپس بحثی را در مورد فرایند رشد و تحول موسیقی کردی در دوران مدرن با تأکید بر موسیقی سنندج(سنه) قرائت کردند.
در آغاز پنل تخصصی شیوهی نوین کمانچهنوازی، آقای پارسا کریمی به ارائه توضیحاتی در خصوص مسئله تغییرات در رپرتوار اجرایی و آموزشی در ساز کمانچه از دهه ۶۰ تاکنون پرداختند و توضیحاتی در خصوص جایگاه و نقش استاد اردشیر کامکار در تاریخ کمانچهنوازی ارائه نمودند. در ادامه استاد اردشیر کامکار به عنوان سخنران اصلی نشست تخصصی و پیشروترین نوازنده کمانچه نکات ارزندهای را در خصوص شیوه نوین کمانچه نوازی ایراد کردند. این استاد طراز اول موسیقی، محور سخنان خود را در حوزه رپرتوار اجرایی و رپرتوار آموزش ارائه نمودند. در حوزه رپرتوار اجرایی ایشان به شرح توضیحاتی در خصوص شیوه های نوازندگی کمانچه در دوره قاجار پرداخته و رپرتوار اجرایی این دوره را مورد بررسی قرار دادند. در ادامه بحث، ایشان در زمینه رپرتوار اجرایی به نوآوریهای خود در این زمینه پرداختند. آلبوم بر تارک سپیده به عنوان یکی از اولین قدم های کمانچه نوازی نوین در این جلسه مورد بررسی قرار گرفت. موضوع رپرتوار اجرایی نیز موضوعی بود که در این جلسه مورد بحث قرار گرفت. ایشان با بیان این مطلب که در حوزه آموزش تخصصی کمانچه ما با مشکلات بسیاری روبهرو بودیم، به بیان نقاط ضعف موجود در رپرتوار آموزشی پیش از خود پرداختند. مجموعه دو جلدی شیوه کمانچه نوازی و کتاب بر تارک سپیده (مجموعه قطعات استاد اردشیر کامکار) از جمله آثار مکتوب این استاد بزرگ در زمینه بهبود سیستم آموزشی کمانچه نوازی است. استاد اردشیر کامکار همچنین در ادامه صحبتهای خود زمینههای شکلگیری اندیشه و رویکرد خود در موسیقی را توضیح داده و به این نکته اشاره نمودند که در این زمینه از برادران خود هوشنگ کامکار و ارسلان کامکار تأثیر پذیرفتهاند. در پایان نشست تخصصی ایشان دو اثر خود با نام رقص آتش و کابوکی که از نقاط عطف کمانچه نوازی در ایران هستند را مورد بررسی قرار دادند.
همچنین در روز پنجشنبه 16 آبان 1402 ، استاد اردشیر کامکار کارگاهی 4 ساعته را برای هنرجویان ساز کمانچه در تالار گوران دانشکده ادبیات و زبانهای خارجه دانشگاه کردستان برگزار کردند.
بخشهایی از نشست را تماشا کنید:
همچنین میتوانید به فایل صوتی این نشست از طریق کانال پادکستی پژوهشکده گوش فرا دهید: