23 09 2019

مسجد دار الاحسان در گذر زمان (با تاکید بر نقش آن در تحولات علمی منطقه از آغاز تا پایان عصر پهلوی)

مسجد دار الاحسان در گذر زمان (با تاکید بر نقش آن در تحولات علمی منطقه از آغاز تا پایان عصر پهلوی)

مجری طرح: نوید نقشبندی

تاریخ آغاز: 1398

تاریخ پایان: 

کارفرما: پژوهشکده کردستان‌شناسی

 

چکیده: 

در جوامع اسلامی مسجد از جوانب مختلفی دارای اهمیت است. مسجد مکانی برای عبادت است و نقش آن در ترویج عبادت و نهادینه ساختن آن رد جامعه اسلامی بر کسی پوشیده نیست. همچنین مسجد عبادت را تنظیم کرده و نقش رهبری را در فرآیند عبادت دارد. البته تنها کاربری مسجد برای عبادت کردن نیست و نقش های را نیز به عهده دارد. در قرآن (سوره توبه آیات 107 - 110) در جریان مسجد ضرار بر اهمیت مسجد و نقش اجتماعی آن تاکید شده است. یعنی در خود قرآن هم از همان آغاز تاریخ دین اسلام؛ خود قرآن اذعان کرده است که نقش مسجد فقط مکان عبادت نبوده و می تواند کاربریهای دیگری هم داشته باشد. در سالهای آغازین بعثت و در دوران خلافت اسلامی، مسجد به مکان مشورت و محل مجالس سران مملکت و نواحی مختلف مملکت اسلامی تبدیل شد و با وجود مسجد دیگر نیازی به جایگاهی برای تشکیل جلسات و و اجتماعات احساس نمی شد.با گسترش دامنه مملکت اسلامی نقش و جایگاه مسجد از این هم فراتر رفت و در هر شهری مسجدی با نام جامع شکل گرفت که عبارت بود از یک مسجد برای عبادت همراه با اتاقهایی برای جلسات رسمی و اتاقهایی برای تشکیل کلاس های درس. مسجد جامع های مملکت اسلامی همواره تاثیر زیادی در شکلگیری تمدن اسلامی و ایجاد جریانات فکری و سیاسی و علمی و رهبری آنها داشته‌اند. به تبعیت از خود مسجد، امام جماعت مسجد دارای نقش مهم و بسزایی است. زیرا مسلمانان همواره برای حل مشکلات زندگی به مساجد رفته و امامان مساجد نقش های مختلفی به عهده داشته‌اند. آنان نه تنها مرجع مردم در  موضوعات دینی بوده اند بلکه مشکلات حقوقی و قانونی را نیز حل می کردند و کاربرد فقه در جوامع اسلامی دقیقا همان کاربرد حقوق و قانون در جوامع امروزی است. به همین دلیل امامان مساجد در بسیاری موارد، نقش قضات را نیز بر عهده داشته‌اند.
در جوامع اسلامی مسجد از جوانب مختلفی دارای اهمیت است. مسجد مکانی برای عبادت است و نقش آن در ترویج عبادت و نهادینه ساختن آن رد جامعه اسلامی بر کسی پوشیده نیست. همچنین مسجد عبادت را تنظیم کرده و نقش رهبری را در فرآیند عبادت دارد. البته تنها کاربری مسجد برای عبادت کردن نیست و نقش های را نیز به عهده دارد. در قرآن (سوره توبه آیات 107 - 110) در جریان مسجد ضرار بر اهمیت مسجد و نقش اجتماعی آن تاکید شده است. یعنی در خود قرآن هم از همان آغاز تاریخ دین اسلام؛ خود قرآن اذعان کرده است که نقش مسجد فقط مکان عبادت نبوده و می تواند کاربریهای دیگری هم داشته باشد. در سالهای آغازین بعثت و در دوران خلافت اسلامی، مسجد به مکان مشورت و محل مجالس سران مملکت و نواحی مختلف مملکت اسلامی تبدیل شد و با وجود مسجد دیگر نیازی به جایگاهی برای تشکیل جلسات و و اجتماعات احساس نمی شد.با گسترش دامنه مملکت اسلامی نقش و جایگاه مسجد از این هم فراتر رفت و در هر شهری مسجدی با نام جامع شکل گرفت که عبارت بود از یک مسجد برای عبادت همراه با اتاقهایی برای جلسات رسمی و اتاقهایی برای تشکیل کلاس های درس. مسجد جامع های مملکت اسلامی همواره تاثیر زیادی در شکلگیری تمدن اسلامی و ایجاد جریانات فکری و سیاسی و علمی و رهبری آنها داشته‌اند. به تبعیت از خود مسجد، امام جماعت مسجد دارای نقش مهم و بسزایی است. زیرا مسلمانان همواره برای حل مشکلات زندگی به مساجد رفته و امامان مساجد نقش های مختلفی به عهده داشته‌اند. آنان نه تنها مرجع مردم در  موضوعات دینی بوده اند بلکه مشکلات حقوقی و قانونی را نیز حل می کردند و کاربرد فقه در جوامع اسلامی دقیقا همان کاربرد حقوق و قانون در جوامع امروزی است. به همین دلیل امامان مساجد در بسیاری موارد، نقش قضات را نیز بر عهده داشته‌اند.